Îmbunătățirea, întreținerea sau înlocuirea liniilor de cale ferată trebuie să se realizeze cu cât mai puține perturbări. Pentru aceasta este nevoie de utilaje automatizate și eficiente pentru construcția de linii - domeniul de performanță al companiei elvețiene cu tradiție MATISA. Când vine vorba de îmbinări, compania se bazează pe soluțiile premium de la Fronius.
La 3 aprilie 2007, căile ferate franceze au bătut propriul record de viteză înregistrat cu un TGV: Pe linia Paris - Strasbourg un tren de înaltă viteză a reușit să de deplaseze pentru prima dată cu 574,8 kilometri pe oră. Pentru a atinge această performanță, un TGV a fost tunat special, iar linia a fost modificată corespunzător. Printre altele, la unele curbe nivelul dintre linia interioară de cale ferată și cea exterioară a trebuit mărit la 13 cm. La o viteză de 160 metri pe secundă trebuie depășite forțele centrifuge uriașe și evitată în condiții de siguranță ridicarea balastului din secțiunile deschise ale șinei de cale ferată. De aceea, specialiștii au măsurat cu precizie această „autostradă de cale ferată”, au adaptat la milimetru liniile, au compactat patul de balast de sub linii și au îndepărtat cu grijă orice piatră ieșită în relief.
Fiecare utilaj este un unicat
Vitezele de deplasare uriașe nu sunt singurul motiv care determină exigențele din ce în ce mai stricte față de utilajele de construcții și întreținere a liniilor de cale ferată. De asemenea, intervalele de execuție din ce mai scurte impun ca utilajele de măsură, construcție și întreținere să realizeze volume impresionante de lucrări cu un grad și mai ridicat de precizie, în condiții de disponibilitate maximă.
Din acest motiv, utilajele pentru construcția de șine de cale ferată de la MATISA sunt la mare căutare. Compania aflată pe malul lacului Geneva produce din 1945 utilaje de construcție și întreținere care s-au remarcat prin fiabilitate, devenind un nume în domeniu. În unele țări „a matisa” a devenit un sinonim pentru lucrările de compactare a patului de balast. Însă dincolo de fiabilitatea excepțională a mașinilor, clienții din întreaga lume contează pe deschiderea și atenția cu care elvețienii reacționează de fiecare dată la orice dorință specială.
„Fiecare utilaj din cele peste 300 aflate în prezent în exploatare este un unicat”, declară Rony Chiavone, coordonator lucrări de sudare și responsabil pentru examinările nedistructive ale sudurilor la MATISA. „Diferențele se datorează ecartamentelor diferite sau altor particularități regionale ale căilor ferate. Însă și luarea în considerare a unor dorințe aparent minore ale clienților, ca de exemplu integrarea unei cabine de toaletă, poate implica o serie de intervenții substanțiale în construcție, din cauza modului compact de construcție a trenurilor și a distribuirii diferite a greutății.” Acestea sunt valabile în special în momentul în care utilajele trebuie adaptate pentru anumite procese de lucru ale clientului. De aceea, MATISA nu poate folosi mai deloc componente standard de la construcția de trenuri pentru pasageri sau marfă. Prin urmare, elvețienii construiesc toate componentele importante, inclusiv boghiurile, în regie proprie.
Lucrări de sudare cuprinzătoare și variate
Responsabilii de la MATISA și-au dotat în mod corespunzător halele de construcție și producție. 100 dintre cei 500 de angajați sunt ingineri preocupați de diverse niveluri ale construcției electrice și mecanice a trenurilor. Dintre cei 400 de angajați din producție, 50 sunt lăcătuși și sudori.
MATISA este certificată în conformitate cu EN 15085 și utilizează pentru aparate de rulare, boghiuri și suprastructuri foi de tablă și profiluri din oțel convențional pentru construcții (S355) cu grosimea de zece până la 200 milimetri. Lucrările de sudare sunt variate și cuprinzătoare. Ele reprezintă o treime a timpului de lucru al unui utilaj de burat calea ferată. Chiar și pentru componente mai simple ale trenurilor, cum ar fi vagoanele pentru transportul schimbătoarelor de cale, sunt necesare sute de metri de suduri. Deoarece acest vagon are o lungime de 25 de metri, este construit din tablă de grosimi diferite și este asamblat din casete de câte cinci metri lungime. Fiecare cadru de rulare trebuie să satisfacă un protocol strict al dimensiunilor geometrice, cu toleranțe foarte strânse. Îmbinarea casetelor cu o adâncime de pătrundere a sudurii de 25 mm este monitorizată prin examinări cu pulberi magnetice și cu ultrasunete.
Cu sursele de curent de la Fronius și aproape exclusiv manual
Experții sudează toate aceste îmbinări cu o lungime de până la doi metri, manual cu material de adaos convențional (sârmă plină de 1,2 milimetri Böhler EMK 8). Sudarea se realizează preponderent cu arc electric tip spray (începând de la grosimea tablei de cinci milimetri). Pentru suduri mai lungi compania apelează la un cărucior pentru sudare longitudinală cu funcționare pe acumulator de tip FDV 22 MF, cu magnet permanent și pendulare opțională. La fel ca în cazul surselor de curent utilizate de MATISA pentru sudarea manuală, și aici este vorba tot despre o soluție de la Fronius.
Pentru a evita pozițiile forțate și pentru a garanta toleranțele impuse, cele cinci componente ale cadrului de rulare al vagonului pentru transportul schimbătoarelor de cale ferată sunt fixate pe dispozitiv de poziționare. Apoi, sudorii încep cu sudarea casetelor. Pentru a evita modificarea formei sau poziției cadrului, sunt necesare anumite secvențe de sudare specifice. Cadrul este rotit constant, pentru a evita deformările. La final, sudurile sunt supuse unei examinări vizuale, dar și examinărilor nedistructive cu ultrasunete și pulberi magnetice, deoarece este vorba despre o componentă sudată importantă pentru siguranță.
Robust, fiabil - costuri minime
MATISA a introdus primele surse de curent de la Fronius la începutul anilor 1990 și de atunci a înnoit și a extins succesiv parcul de utilaje. „Apreciem îndeosebi robustețea și fiabilitatea soluțiilor de la Fronius”, motivează Christophe Cochard, responsabil IWS (International Welding Specialist) la MATISA. „În plus, putem menține costurile pentru piese de schimb și consumabile la un nivel minim.” În prezent sudorii companiei noastre au la dispoziție 50 de sisteme de sudare de la Fronius, provenind din mai multe generații de aparate, cum ar fi TPS 450, TPS 4000 / 5000 și opt TPS 400i. „În prezent nu am epuizat toate posibilitățile oferite de ultimele generații de aparate, însă pentru procesele noastre de producție, care presupun utilizarea foilor de tablă începând de la cinci milimetri grosime, am implementat diverse procedee de sudare, precum arcul electric tip spray, arcul electric cu scurtcircuit și arcul electric în impulsuri. Suntem întotdeauna foarte mulțumiți de aceste procedee și rezultatele impecabile ale lucrărilor de sudare”, explică Rony Chiavone. În plus, utilizarea unui amestec de gaz de protecție cu doar 8% CO2, ajută la evitarea stropirii nedorite și asigură o suprafață mai curată.
Decisiv: Calitate și performanță
Compania apreciază avantajele pe care le oferă aparatele de sudare de ultimă generație. Printre acestea se numără operarea cu ecran tactil, pachetele de furtunuri optimizate și pistoletele de sudare manuale, ergonomice și ușoare, din familia TPS/i. „Pentru MATISA este decisiv faptul că în spatele acestor aparate se află un producător premium inovator și performant, care dispune de o rețea de servicii post-vânzare foarte promptă și competentă”, subliniază Christophe Cochard. Din această rețea face parte și Plüss Sàrl, având sediul la doar câțiva kilometri de MATISA. Constructorul de utilaje colaborează cu specialiștii distribuitorului certificat Fronius ( Certified Fronius Distributor) din 2017, care îi asigură aparate, consumabile, cunoștințe de specialitate și servicii de calibrare. „O tehnică de sudare performantă și eficientă în combinație cu un service impecabil ne ajută să respectăm de fiecare dată termenele de execuție impuse”, sintetizează Rony Chiavone. „Prin Fronius și Plüss avem alături de noi partenerii ideali, astfel încât suntem perfect echipați pentru provocările actuale, dar și viitoare.”
Departamentul Perfect Welding
Fronius Perfect Welding este lider în materie de inovaţii în domeniul sudării cu arc electric şi prin presiune în puncte şi lider global de piaţă în sectorul sudării robotizate. În calitate de furnizor de sisteme, Fronius Welding Automation realizează, în plus, soluţii complete de sudare automatizată, specifice clienţilor, de exemplu în construcţia de rezervoare sau pentru placări în domeniul offshore. Surse de curent pentru aplicaţii manuale, accesorii de sudare şi un spectru larg de servicii completează portofoliul. Cu mai mult de 1.000 parteneri comerciali în întreaga lume, Fronius Perfect Welding este extrem de aproape de clienţi.
Fronius International GmbH
Fronius International este o companie austriacă cu sediul în Pettenbach şi cu alte locaţii în Wels, Thalheim, Steinhaus şi Sattledt. Firma, care numără 4.760 de angajaţi în întreaga lume, este activă în domeniile: tehnica sudării, instalaţii fotovoltaice şi tehnica de încărcare a bateriilor. 92 % din produsele sale sunt exportate prin cele 30 de filiale şi reprezentanţe / parteneri comerciali în peste 60 de ţări. Produse inovative, servicii complexe şi 1.253 de brevete acordate fac din Fronius lider în materie de inovaţii pe piaţa mondială.